Poznaj Polskę
Treść
Fotogaleria, kliknij i obejrzyj :
https://photos.app.goo.gl/oqGarCXENzrSQonS9
PROGRAM WYCIECZKI
Punkty edukacyjne zgodne z wymogami MEiN:
1. Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku - Kultura i dziedzictwo narodowe
2. Pole Bitwy na Westerplatte - Kultura i dziedzictwo narodowe
3. Muzeum Emigracji - Kultura i dziedzictwo narodowe
4. Statek-muzeum "Błyskawica" - Narodowe Muzeum Największe osiągnięcia polskiej nauki
5. Centrum Nauki EXPERYMENT - Największe osiągnięcia polskiej nauki
6. Stacja Morska Uniwersytetu Gdańskiego im. Profesora Krzysztofa Skóry w Helu - Kultura i dziedzictwo narodowe
W trakcie wyjazdu realizowano elementy podstawy programowej z języka polskiego, historii, biologii, chemii, wychowania fizycznego szkoły podstawowej.
Podczas realizacji zaplanowanych zajęć skupiono się głównie na dwóch aspektach: kształtowaniu świadomości historycznej poprzez krzewienie wiedzy na temat II Wojny Światowej i kultywowanie pamięci o jej ofiarach oraz bogactwie przyrodniczym regionu Pomorza i sposobom ochrony otaczającej nas fauny poprzez działania proekologiczne.
Podczas zajęć w Centrum Naukowym Experyment w Gdyni uczniowie zapoznali się zagadnieniami związany ze zmianami klimatu, poznali wpływ na środowisko oraz różne rodzaje jego zanieczyszczeń. Celem zajęć było rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego, kształtowanie wrażliwości proekologicznej oraz poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Uczestnicy wycieczki wzięli także udział w zajęciach proekologicznych w Fokarium na Helu, które jest placówką badawczą, podporządkowaną Stacji Morskiej przy Instytucie Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego. Podstawowym założeniem Fokarium jest odtworzenie populacji i ochrona fok szarych w rejonie południowego Bałtyku.
W Gdyni uczniowie mieli możliwość podziwiać niszczyciel ORP ”Błyskawica”. Jest to jedyny ocalały polski okręt zbudowany przed II wojną światową. Wielkie wrażenie zrobił także na nas zacumowany obok żaglowiec ”Dar Pomorza”.
W Muzeum Emigracji uczniowie szukali odpowiedzi na pytania: Jakie były przyczyny i kierunki emigracji z Polski? Kim byli sławni Polacy, którzy emigrowali? Jakie wielkie dzieła powstały na emigracji?
Wizyta w Muzeum II Wojny Światowej pozwoliła przybliżyć wydarzenia i tragedie związane z okresem II wojny światowej. Zajęcia nawiązywały do lektury “Kamienie na szaniec”.
Dzieciaki otrzymały także pamiątkowe prezenty ufundowane dla nich przez dyrekcję Muzeum.
Zwieńczeniem wycieczki do Gdańska była wizyta na Westerplatte, – symbol wybuchu II wojny światowej, gdzie przewodnik opowiedział historię obrony półwyspu przez mjr. Henryka Sucharskiego.
Biorąc udział w wycieczce dzieci i młodzież szybciej przyswajają szkolny materiał programowy, a zdobyta wiedza jest trwalsza i bogatsza. Jej realizowanie umożliwia lepsze poznanie przez uczniów rzeczy i zjawisk, wpływa na rozwój zdolności postrzegania, kształtowania wyobrażeń i myślenia, służy utrwalaniu zdobytej wiedzy i skonfrontowania wiedzy teoretycznej z wiedzą praktyczną.
Wycieczki wpływają także na kształtowanie właściwych postaw społecznych, umożliwiają współprzeżywanie, uczą koleżeństwa, dyscypliny, solidarności, zaradności fizycznej.